Wednesday, November 27, 2013

Perlukah aku menyesal buat masa ini? Part2

Tahun 1999 adalah permulaan perjalanan aku menjadi seorang pelajar dalam bidang kejuruteraan. Pengajian di Politeknik Shah Alam terpaksa mengambil masa selama 2 tahun, pelbagai subjek yang tak pernah aku jumpa dan terpaksa aku pelajari. aku berharap subjek yang aku belajar ini dapat aku gunakan dimasa aku berkerja nanti... Allahualam.
Pahit maung sebagai seorang pelajar aku rasai... namun aku tekad yang aku akan teruskan pelajaranku sehingga aku rasakan akan berjaya - ye ke tak tengok result final exam nanti. Hahahaha
........................................................
Dengan sedikit ilmu yang aku belajar di sekolah menengah teknik dulu dapat juga aku gunakan semasa aku belajar di Politeknik. Boleh jugak aku tersenyum kalau lecture nak test aku dengan subjek teknikal namun bila sampai bab kire mengira aku agak terkandas tapi aku tekad dan try sebaik mungkin.
.....................................................
Sebut sahaja kejuruteraan mesti korang terpikir pasal bab kira2. Susah memang susah!!! Boleh la aku letak kat sini pepatah orang tua...
telan mati mak diluah mati bapak...
kalau tak belajar tak pas kalau belajar rasa macam tak tau nak pakai tang mana hahahahha. 
Alhamdulillah tuhan memudahkan perjalananku sebagai seorang pelajar dimana tiada subjek yang aku gagal selama aku digelar sebagai seorang pelajar. 
........................................................masa telah tiba... pengorbananku sebagai pelajar membuahkan hasil dimana aku dapat berkerja sebagai site supervisor coordinator yang bertapak di kuala lumpur. Hasil daripada temuduga yang diadakan di politeknik bila sahaja aku habis belajar aku diminta terus bekerja di syarikat berkenaan. Dengan jawatan yang aku pakai disyarikat berkenaan aku diminta menjaga seramai 12 orang pekerja di kuala lumpur dan seramai 20 - 25 orang pekerja di kelantan dan kedah. Korang dapat bayangkan budak mentah berumur 20tahun kene bagi instruction kat orang tua maximum umur 65 tahun... kalau kerbau senang je ko sebat je kat bontut lembu tu jalan je la diorang... tapi kalau orang tua kira2 baya macam mak-bapak korang dapat tak korang bayangkan!!!
Umur yang muda dan terus memegang jawatan tinggi memang susah...
Mula - mula memang la syok tapi bila masuk 6 - 7 bulan aku rasa lain macam... mana taknya tak sempat nak berehat kene panggil bekerja. Walaupun aku bekerja dalam shif normal tapi... aku dapat rasakan aku seperti berkerja selama 24 jam setiap hari.
2 minggu sekali kene pergi site visit kat kelantan dan kedah. And then kene bagi laporan dekat boss. Macam mana keadaan mesin... macam mana ngan pekerja kat situ... dgn kata lain aku perlu mendapat laporan penuh dari pekerja, mesin, dan site.
........................................................

No comments:

Post a Comment

just comment apa saja dan saya akan try jawab apa2 aje...